Claim Koersplan raakt
Aegon
Van onze
verslaggevers
AMSTERDAM - Verzekeraar Aegon is
gisteren door de rechtbank veroordeeld tot het maken van een zeer gedetailleerde
onderbouwing. Alleen daarmee kan worden aangetoond dat dochter Spaarbeleg
klanten voor het spaarkasproduct Koersplan niet te veel kosten heeft berekend.
Tienduizenden klanten claimen schadevergoeding.
Volgens belangenbehartigers is Aegon „kansloos”,
omdat het voor 3 september tientallen details schriftelijk moet melden terwijl
die er niet meer zijn. Aegon denkt de zaak te winnen. Klanten zeggen gemiddeld
30% aan rendement te hebben verloren door de te hoge premie voor een
meeverkochte overlijdensrisicoverzekering.
Die premie drukte rendementen, aldus de Stichting
Koersplandewegkwijt. In de premie zouden ten onrechte extra kosten zijn
opgenomen die twee tot drie keer hoger liggen dan in een losse
overlijdensrisicopolis, zonder dit aan klanten te melden.
De foldertekst voor klanten zou bovendien
misleidende berekeningen bevatten.
De verzekeraar ontkent de hoge kosten en zegt die
„vrij eenvoudig te kunnen onderbouwen”, zo reageert de woordvoerder, die
vervolgens verwacht dat Aegon geen compensatie zal hoeven te betalen. „We zijn
beursgenoteerd, met alle strenge eisen aan Aegon voor rapportage van cijfers
kunnen wij die gegevens uiteraard accuraat onderbouwen. Geen probleem.”
De uitspraak lijkt echter toch een tegenvaller voor
Aegon: de verzekeraar hield in april tijdens de rechtszaak vol dat de kosten in
zijn folders volledig werden vermeld.
Financieel expert Kapé Breukelaar, adviseur van de
Stichting Koersplandewegkwijt, is uiterst positief over het tussenvonnis. „De
bewijslast wordt nu omgekeerd. Aegon zal met berekeningen over de brug moeten
komen. Daar zullen ze een hele kluif aan hebben. In het verleden hebben ze
namelijk steeds verklaard de gegevens, waar de rechtbank nu om vraagt, niet te
hebben.”
Breukelaar toont zich daarom sceptisch over de
bewering van Aegon dat de informatie nu wél kan worden verstrekt. „Als dat zo
is, is dat prachtig nieuws. Dan ga ik ervan uit dat de informatie 3 september
bij de rechter ligt en dat we vanaf nu geen uitstel meer hebben. Ik geef je
echter op een briefje dat Aegon verder uitstel zal aanvragen.”
Een winstpunt voor de gedupeerden is volgens
Breukelaar dat de rechter de uitwerking van het kostenplaatje in de
eindkapitalen van Koersplan wil zien, niet louter in de jaarrendementen. „Een
verschil van een procent rendement ziet er per jaar wellicht niet drastisch uit,
over de gehele looptijd kan dat flink in het eindkapitaal schelen.”
Op 6 juni oordeelde de rechtbank in een
tussenvonnis al dat Aegon klanten met het spaarkasproduct heeft misleid.
© 1996-2008 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf
B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.