Ministerie: Geldzaken steeds ingewikkelder

Consumenten krijgen financiële les

Reactie op affaires met aandelen
 
door Theo Besteman
 
AMSTERDAM, zaterdag
       Alle Nederlanders krijgen binnenkort financiële bijscholing. Daarmee moeten zij zich een weg kunnen banen in woud van voorwaarden van leningen, verzekeringen en beleggingen.
        Daartoe werken de ministeries van Financiën en Onderwijs samen met alle grote brancheorganisaties in de financiële wereld.
       Half november komen de eerste adviezen voor hulp aan consumenten, bevestigt de woordvoerder van Financiën.
       De financiële wereld reageert met deze 'consumenteneducatie' op talloze affaires, zoals met de roemruchte aandelenleaseproducten als die van Dexia en Legio Lease, waarmee kopers het schip ingingen.
        "Mensen die financieel niet zo geletterd zijn, moeten expliciet te horen krijgen wat hun rechten zijn", licht een woordvoerder het brede initiatief toe. "Verzekeringen, leningen en beleggingen zijn steeds ingewikkelder geworden. Veel mensen missen de kennis om dat te beoordelen, daarin gaan we mensen bijscholen."

Ondoorzichtig
        Vorige maand constateerde de toezichthouder AFM dat veel beleggingsverzekeringen door hoge kosten van tussenpersonen onvoldoende opleveren voor consumenten. Ondoorzichtige formuleringen verhullen dat van de premie veel kosten door de verzekeraars worden ingehouden. Veel klanten maken geen winst, terwijl hoge winsten waren voorgespiegeld.
              De Vereniging Consument & Geldzaken dreigt met rechtszaken tegen verzekeraars: zij wil voor de miljoenen polishouders nu al geld terug. "De verplichting om vooraf helderheid in alle kosten te verschaffen gold sinds 1994", verklaart woordvoerder Anton Weenink de claims.
        Alle financiële ondernemingen zijn sinds 1 oktober verplicht in een bijsluiter uit te leggen wat bijvoorbeeld een hypotheek precies aan kosten en risico's met zich meebrengt.

© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.