Ministerie: Geldzaken steeds
ingewikkelder
Consumenten krijgen financiële
les
Reactie op affaires met
aandelen
door Theo Besteman
AMSTERDAM,
zaterdag
Alle Nederlanders krijgen
binnenkort financiële bijscholing. Daarmee moeten zij zich een weg kunnen banen
in woud van voorwaarden van leningen, verzekeringen en
beleggingen.
Daartoe
werken de ministeries van Financiën en Onderwijs samen met alle grote
brancheorganisaties in de financiële wereld.
Half november komen de eerste adviezen
voor hulp aan consumenten, bevestigt de woordvoerder van
Financiën.
De financiële wereld
reageert met deze 'consumenteneducatie' op talloze affaires, zoals met de
roemruchte aandelenleaseproducten als die van Dexia en Legio Lease, waarmee
kopers het schip
ingingen.
"Mensen die
financieel niet zo geletterd zijn, moeten expliciet te horen krijgen wat hun
rechten zijn", licht een woordvoerder het brede initiatief toe. "Verzekeringen,
leningen en beleggingen zijn steeds ingewikkelder geworden. Veel mensen missen
de kennis om dat te beoordelen, daarin gaan we mensen bijscholen."
Ondoorzichtig
Vorige maand constateerde de toezichthouder AFM dat veel beleggingsverzekeringen
door hoge kosten van tussenpersonen onvoldoende opleveren voor consumenten.
Ondoorzichtige formuleringen verhullen dat van de premie veel kosten door de
verzekeraars worden ingehouden. Veel klanten maken geen winst, terwijl hoge
winsten waren
voorgespiegeld.
De Vereniging Consument & Geldzaken dreigt met rechtszaken tegen
verzekeraars: zij wil voor de miljoenen polishouders nu al geld terug. "De
verplichting om vooraf helderheid in alle kosten te verschaffen gold sinds
1994", verklaart woordvoerder Anton Weenink de
claims.
Alle financiële
ondernemingen zijn sinds 1 oktober verplicht in een bijsluiter uit te leggen wat
bijvoorbeeld een hypotheek precies aan kosten en risico's met zich
meebrengt.
© 1996-2006 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten
voorbehouden.