Verliespolis.nl lekt gegevens van klagende consumenten
Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy
 
AMSTERDAM - De website Verliespolis.nl heeft de afgelopen weken de gegevens gelekt van zeker 4.000 consumenten, die klachten hebben over hun beleggingsverzekering. Van de gedupeerden waren de naam zichtbaar, hun adres, telefoonnummer, e-mailadres en gegevens over polissen die ze hebben afgesloten.
 
Onduidelijk is nog wat er fout is gegaan bij het afschermen van de vertrouwelijke gegevens bij Verliespolis.nl. Voor zover bekend kreeg elke internetter die zich aanmeldde, een hyperlink te zien die naar zijn eigen gegevens leidde. Werd in dat internetadres het volgnummer van de aanmelding gewijzigd, dan werden de gegevens van andere klagers zichtbaar. Op die manier viel de informatie van de eerste 3999 aanmeldingen op Verliespolis.nl op te vragen. De stichting maakte enkele dagen voor Kerst bekend dat zich inmiddels 30 duizend houders van een beleggingsverzekering op de website hadden gemeld.
 
Nadat de VEB per e-mail was gewezen op de fout, is een deel van de website uit de lucht gehaald. Consumenten die zich wilden inschrijven kregen de mededeling te zien dat ‘wegens technisch onderhouden aanmelden tijdelijk niet mogelijk is.’
 
Directeur Peter Paul de Vries spreekt van een 'knullige' fout, die is gemaakt door de automatiseerder aan wie het beheer van de website was uitbesteed. 'Het is vervelend en onhandig voor alle betrokkenen', aldus De Vries. De automatiseerder heeft de logfiles (waarin wordt vastgelegd wat elke bezoeker op de website doet) onderzocht en daar geen aanwijzingen gevonden dat iemand systematisch gegevens van de website heeft afgehaald.
 
De website Verliespolis is opgezet door een gelijknamige stichting, met steun van de Vereniging Eigen Huis (VEH), de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en de vergelijkingssite Independer. De stichting verzamelt klachten van consumenten over hun beleggingsverzekering, die doorgaans worden afgesloten bij koopsompolissen, beleggingshypotheken en lijfrentes.
 
Uit onderzoek bleek eind vorig jaar dat maar een deel van het geld, dat de consument betaalt, in de verzekering wordt gestoken. Van elke ingelegde euro gaat gemiddeld 12 cent op aan administratiekosten en kosten voor de beleggingsfondsen, 8 cent aan advieskosten en 20 cent aan een overlijdensrisicoverzekering.
 
Een woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis zegt dat er geen plannen zijn om de klagers bij Verliespolis te waarschuwen dat hun gegevens op straat hebben gelegen. ‘Het lek is inmiddels gedicht. Je moest er ook bewust naar op zoek.’
 
(c) de Volkskrant